EuroRacing.be © 2009-2010 

 

WAT IS CHIPTUNING?

De meerderheid van de moderne motoren wordt gestuurd door een computer, beter bekend als ECU (Engine Control Unit). Deze elektronische rekeneenheid bepaalt de vooronsteking en de hoeveelheid benzine die zal geïnjecteerd worden, dit allemaal afhankelijk van een aantal parameters zoals de omgevingstemperatuur, de dichtheid van de aangezogen lucht, het motortoerental, de stand van het gaspedaal, de batterijspanning, enz.

Bij turbomotoren zal deze computer ook de laaddruk bepalen, bij turbo-diesels wordt daar ook nog eens de inspuitdruk, de turbodruk en het dieseldebiet aan toegevoegd. En dit alles zonder de geldende emissienormen uit het oog te verliezen. Al deze gegevens worden opgeslagen in één of meerdere geheugens, Eeprom of ook Chip genoemd.

Chiptuning bestaat erin dat men de originele gegevens opgeslagen in de Eeprom vervangt door andere, geoptimaliseerde gegevens, om zo het vermogen en het koppel te verhogen, met het oog op een aangenamer en vlotter rijgedrag.
 
 
CHIPTUNING VOOR BENZINEMOTOREN 
 
Alfa Romeo,  Ferrari, Lancia, Opel,  Smart,
Audi, Fiat, Land Rover,  Peugeot, Subaru,
Autobianchi, Ford, Lotus, Pontiac, Suzuki,
BMW, Honda, Maserati, Porsche, Toyota,
Catherham, Hyundai, Mazda, Renault, Volkswagen,
Chevrolet, Iveco, Mercedes, Rover, Volvo,
Chrysler, Jagua ,MG, Saab,  
Citroën, Jeep, Mitsubishi, Seat,  
Daewoo, Kia, Nissan en Skoda  
         
         
CHIPTUNING VOOR DIESELMOTOREN 
         
Alfa, Romeo,  Ferrari, Lancia, Opel,  Smart,
Audi, Fiat, Land Rover,  Peugeot, Subaru,
Autobianchi, Ford, Lotus, Pontiac, Suzuki,
BMW, Honda, Maserati, Porsche, Toyota,
Catherham, Hyundai, Mazda, Renault, Volkswagen,
Chevrolet, Iveco, Mercedes, Rover, Volvo,
Chrysler, Jaguar, MG, Saab,  
Citroën, Jeep, Mitsubishi, Seat,  
Daewoo, Kia, Nissan en Skoda

 

Klik hier voor een voorbeeld van prijzen en vermogens.
 

 

 

 

Hosting & Webdesign - Website-Makers.org