WAT IS CHIPTUNING?
De meerderheid van de moderne
motoren wordt gestuurd door een computer, beter bekend als
ECU (Engine Control Unit). Deze elektronische rekeneenheid
bepaalt de vooronsteking en de hoeveelheid benzine die zal
geïnjecteerd worden, dit allemaal afhankelijk van een aantal
parameters zoals de omgevingstemperatuur, de dichtheid van
de aangezogen lucht, het motortoerental, de stand van het
gaspedaal, de batterijspanning, enz.
Bij turbomotoren zal deze
computer ook de laaddruk bepalen, bij turbo-diesels wordt
daar ook nog eens de inspuitdruk, de turbodruk en het dieseldebiet
aan toegevoegd. En dit alles zonder de geldende emissienormen
uit het oog te verliezen. Al deze gegevens worden opgeslagen
in één of meerdere geheugens, Eeprom of ook Chip genoemd.
Chiptuning bestaat erin
dat men de originele gegevens opgeslagen in de Eeprom vervangt
door andere, geoptimaliseerde gegevens, om zo het vermogen
en het koppel te verhogen, met het oog op een aangenamer
en vlotter rijgedrag.
CHIPTUNING VOOR BENZINEMOTOREN
Alfa Romeo, Ferrari, Lancia, Opel, Smart,
Audi, Fiat, Land Rover, Peugeot, Subaru,
Autobianchi, Ford, Lotus, Pontiac, Suzuki,
BMW, Honda, Maserati, Porsche, Toyota,
Catherham, Hyundai, Mazda, Renault, Volkswagen,
Chevrolet, Iveco, Mercedes, Rover, Volvo,
Chrysler, Jagua ,MG, Saab,
Citroën, Jeep, Mitsubishi, Seat,
Daewoo, Kia, Nissan en Skoda
CHIPTUNING VOOR DIESELMOTOREN
Alfa, Romeo, Ferrari, Lancia, Opel, Smart,
Audi, Fiat, Land Rover, Peugeot, Subaru,
Autobianchi, Ford, Lotus, Pontiac, Suzuki,
BMW, Honda, Maserati, Porsche, Toyota,
Catherham, Hyundai, Mazda, Renault, Volkswagen,
Chevrolet, Iveco, Mercedes, Rover, Volvo,
Chrysler, Jaguar, MG, Saab,
Citroën, Jeep, Mitsubishi, Seat,
Daewoo, Kia, Nissan en Skoda
Klik
hier voor een voorbeeld van prijzen
en vermogens.
|